"Επείγον" είναι μόνο κάτι που μπορεί να στερήσει τη ζωή αν δεν το φροντίσουμε αμέσως.
 

Τι προκαλεί Στρες

Πολλοί άνθρωποι δεν καταφέρνουν να επιλύουν μόνοι τις εσωτερικές τους συγκρούσεις. Τα χρόνια άλυτα εσωτερικά προβλήματα συσσωρεύονται: τύψεις, πίκρες, πίεση από όσα νόμιζες ότι όφειλες να ολοκληρώσεις και ποτέ ο χρόνος δεν ήταν αρκετός. Κι όσα δεν μπορεί να τακτοποιήσει η λογική ή μια πνευματικά αγωνιζόμενη ψυχή καταλήγουν αφιλτράριστα στο σώμα και το αρρωσταίνουν.

Στην πολύ φορτισμένη εποχή που ζούμε είναι αυξημένοι οι παράγοντες που προκαλούν άγχος και στρες: Ανεργία, αυξημένη πίεση στον χώρο εργασίας, αυξημένες οικονομικές επιβαρύνσεις, αλλά και έκτακτες δυσάρεστες καταστάσεις όπως ένα ατύχημα, ένας θάνατος στην οικογένεια, ένας χωρισμός, μια μετακόμιση…

Όταν δεν μπορούμε να προσαρμοζόμαστε στις εξωτερικές συνθήκες, τα σωματικά προβλήματα υγείας δεν θ' αργήσουν να εμφανιστούν.

Όπως έλεγε ο Ελβετός γιατρός και εξομολόγος Πολ Τουρνιέ, από τους πρωτεργάτες της Ψυχοσωματικής Ιατρικής και εμπνευστής της Ιατρικής του Συνολικού Ανθρώπου: «Το να αποδέχεται κάποιος τη ζωή του δεν σημαίνει καθόλου ότι παραιτείται απ' αυτήν· δεν σημαίνει ότι παύει ν' αγωνίζεται. Αντιθέτως, σημαίνει ότι αποδέχεται τη ζωή όπως προκύπτει...».

Παράλληλα με τον εσωτερικό αγώνα για την κατάκτηση της ψυχικής ηρεμίας, η καταπολέμηση του άγχους με φυσικούς τρόπους συμβάλλει σε ένα βελτιωμένο επίπεδο υγείας και ζωής.

 

Στρες και Άγχος

Παρ' όλο που ο ελληνικός όρος "άγχος" χρησιμοποιείται εναλλακτικά με το λατινικής προέλευσης "stress" δεν πρόκειται για συνώνυμα. Το άγχος μπορεί να προκαλεί στρες και το στρες άγχος, αλλά διαφέρουν ως εξής:

Άγχος είναι ένας φόβος για κάτι αρνητικό που μας απασχολεί ότι μπορεί να συμβεί. Όταν αισθάνεσαι μια κατάσταση να σε πιέζει υπερβολικά, σαν μια αγχόνη γύρω απ' το λαιμό σου (άγχω = πνίγω). Αγχώδεις διαταραχές είναι οι διάφορες φοβίες, ο πανικός, η διαταραχή Γενικευμένου Άγχους κ.ά.

Στρες είναι αυτό που λέμε "τεντωμένα νεύρα", μια γενική ένταση, το στρεσάρισμα του οργανισμού όταν αντιμετωπίζουμε μία κατάσταση έξω από τους συνηθισμένους μας βιορυθμούς: μία επέμβαση (μετεγχειρητικό στρες), ένα δυνατό φρενάρισμα, την πίεση για να προλάβουμε μία διορία στην εργασία μας, έναν δυνατό καβγά ή ακόμα και κάτι ευχάριστα έντονο όπως οι προετοιμασίες του γάμου ή η παρακολούθηση ενός τελικού αγώνα πρωταθλήματος.

Δες: Αντιμετώπιση Άγχους με φυσικά μέσα

Οξύ και Χρόνιο Στρες και Άγχος

Όταν μιλάμε για στρες και για την ανάγκη να το αντιμετωπίσουμε δεν εννοούμε τη στιγμιαία υπερένταση σε καταστάσεις ξαφνικού κινδύνου ή έντονης προσπάθειας (οξύ στρες), αλλά το χρόνιο στρες.

Το χρόνιο στρες συνοδεύει συχνά ορισμένες δύσκολες για τον οργανισμό καταστάσεις:

Η αρχική αντίδραση του σώματος στο στρες είναι η εξής: Το συμπαθητικό νευρικό σύστημα δίνει εντολή να συσταλούν τα αιμοφόρα αγγεία σε όλα τα όργανα του σώματος εκτός από εκείνα που πρέπει να ανταποκριθούν άμεσα στον κίνδυνο: καρδιά, εγκέφαλος, πνεύμονες.

Σήμα κινδύνου; Σκέψου γρήγορα: Μένεις και παλεύεις ή τρέχεις να σωθείς!

Έχουμε φτιαχτεί για να τα βγάζουμε πέρα στις δυσκολίες με έναν οργανισμό που είναι προγραμματισμένος να λύνει πάντα πρώτο το πιο επικίνδυνο για τη ζωή πρόβλημα.

Σε κάθε πραγματική (ή ακόμα και νομιζόμενη) απειλή, η βιοχημεία μας μεταβάλλεται και ανταποκρίνεται ακαριαία: οι νευροδιαβιβαστές στέλνουν αμέσως σήμα από τον εγκέφαλο και η καρδιά αρχίζει να χτυπά πιο γρήγορα για να στείλει επειγόντως αίμα εκεί που χρειάζεται.

Και, Θεού θέλοντος, αντιδρούμε σωστά και σωζόμαστε: αποφεύγουμε το αυτοκίνητο που ερχόταν καταπάνω μας από το αντίθετο ρεύμα, καταφέρνουμε να μείνουμε ξύπνιοι για να προετοιμαστούμε για τις εξετάσεις, διώχνουμε την κατσαρίδα που τόλμησε να απειλήσει την καθαρότητα του σπιτικού μας.

Το οξύ στρες λειτουργεί υπέρ μας, αλλά δεν είναι για χόρταση. Δεν είναι συμβατό με την καλή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού να γίνεται τρόπος ζωής, να μεταλλάσσεται σε χρόνιο. Το πιο απλό που μπορούμε να φανταστούμε ‒ και επιβεβαιώνεται από τις έρευνες ‒ είναι ότι η παρατεταμένη αγγειοσυστολή στο χρόνιο στρες μπορεί να προκαλέσει χρόνια υπέρταση και καρδιοπάθεια.

Στην πραγματικότητα όμως, το χρόνιο στρες επηρεάζει αρνητικά ολόκληρο τον οργανισμό, με αντίστοιχες συνέπειες στην υγεία, ανάλογα με τον τρόπο ζωής και τις προδιαθέσεις του κάθε ανθρώπου. Ευτυχώς, υπάρχουν ιατρικά αξιόπιστες φυσικές θεραπείες αντιμετώπισης του στρες, όπως είναι ο βελονισμός.

 

Τα Συμπτώματα του Στρες

Τα συμπτώματα του χρόνιου στρες και του χρόνιου άγχους δεν είναι μόνο αυτά που θα περίμενε κανείς λογικά:

  • Αδιάκοπη ανησυχία, αγωνία
  • Νευρικότητα και ευερεθιστότητα
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Απαισιοδοξία
  • Αίσθηση ότι χάνεις τον έλεγχο.

Το χρόνιο στρες είναι πολύ πιθανό να συνοδεύεται και από σωματικά συμπτώματα, τα οποία διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο:

  • Τρέμουλο χεριών
  • Πετάρισμα βλεφάρων
  • Ταχυκαρδία
  • Αίσθημα κόπωσης
  • Σφίξιμο στο στήθος
  • Διαταραχές όρεξης (ανορεξία ή πολυφαγία)
  • Μυική ένταση
  • Ζαλάδες
  • Περισσότερο κάπνισμα και αλκοόλ
  • Σφίξιμο στο στήθος και αίσθηση ότι κόβεται η αναπνοή.
  • Έντονη τριχόπτωση
  • Διαταραχές έμμηνης ρύσης

Το χρόνιο άγχος μπορεί όχι μόνο να προκαλέσει, αλλά και να επιδεινώσει κάποια από τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα που υποβαθμίζουν την ποιότητα της ζωής μας:

Κάποια από αυτά τα προβλήματα μπορεί να εμφανίζονται ως συνέπειες του χρόνιου στρες, αλλά μπορεί και να το προκαλούν (διαταραχές ύπνου, κεφαλαλγίες, χρόνιοι πόνοι). Σε κάθε περίπτωση, το χρόνιο στρες είναι ένδειξη κάποιας δυσλειτουργίας ή ενός συνόλου δυσλειτουργιών στον οργανισμό.

Δείτε πώς ο βελονισμός λειτουργεί αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση του Στρες.

Επειδή τα συμπτώματα του στρες είναι κοινά με τα συμπτώματα σωματικών ασθενειών, είναι απαραίτητο να ενημερώσετε τον ιατρό σας.
 

Ρωτήστε τον Φυσικοπαθητικό Μάριο Πρωτόπαπα για τη δική σας θεραπεία αντιμετώπισης του Στρες.