26/9/2017
Γράφει ο Ιατρός Σταύρος Ταταράκης

Διατροφή για υγιή καρδιά, διατροφή για καρδιοπαθείς, από τον Ορθομοριακό Ιατρό Σταύρο Ταταράκη στο Medical Nature Center, στο Μαρούσι.

Η αντιμετώπιση της καρδιοπάθειας είναι πολύ σημαντική και δύσκολη διαδικασία. Αν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, σημαίνει ότι ήδη έγιναν πολλά λάθη στον τρόπο ζωής μας. Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος και υπομονή από την πλευρά του ασθενούς για να αποδώσουν οι φυσικές θεραπείες (μια στοχευμένη διατροφή για καρδιοπαθείς) και να μειωθούν σταδιακά τα πολλά φάρμακα που ήδη έχει αναγκαστεί να λαμβάνει.

Πολύ σημαντικότερη είναι η πρόληψη. Με εξειδικευμένη διατροφή, με σωστό τρόπο ζωής, επιλεγμένα συμπληρώματα διατροφής (ω3 λιπαρά οξέα κ.ά.) και με την υποστήριξη άλλων κατάλληλων φυσικών θεραπειών, κατά περίπτωση, μπορούν να αναστραφούν πολλές από τις ήδη υπάρχουσες καρδιαγγειακές βλάβες. Κι ακόμα καλύτερα, στο επίπεδο της πρόληψης, η καρδιοπάθεια να μην κάνει ποτέ την εμφάνισή της, ακόμα και αν υπάρχει ισχυρός κληρονομικός παράγοντας.

Όλες αυτές οι παράμετροι είναι άμεσα συνδεδεμένες με τον τρόπο ζωής και διατροφής.

Τροφές που βλάπτουν τα αγγεία

Υπάρχουν τροφές που επιδεινώνουν την υγεία των αγγείων, όπως οι τροφές που είναι πλούσιες σε μεταλλαγμένα (οξειδωμένα) λιπαρά, ζάχαρη και οξειδωτικά στοιχεία. Όλες αυτές οι τροφές προκαλούν μικρορωγμές στα αγγεία. Αυτό, με τη σειρά του, προκαλεί εναπόθεση λιπιδίων στο εσωτερικό των αγγείων και αρτηριοσκλήρυνση. Όταν καταναλώνουμε τις τροφές αυτές συχνά και πολύ, αυξάνουμε τον κίνδυνο καρδιοπάθειας και μειώνουμε το προσδόκιμο ζωής και την ποιότητα της ζωής μας (λαχάνιασμα, δυσκολία στο ανέβασμα μιας σκάλας, μειωμένη στυτική λειτουργία κ.ά.).

Θα προσέξατε ότι οι τροφές που βλάπτουν την υγεία των αγγείων ΔΕΝ είναι αυτές που περιέχουν χοληστερίνη, αλλά αυτές που περιέχουν:

  • Μεταλλαγμένα (οξειδωμένα) λιπαρά - trans
  • Οξειδωτικά
  • Ζάχαρη

Διατροφή και Χοληστερίνη

Όσοι κάνουν δίαιτα για χοληστερίνη θα πρέπει να έχουν υπ' όψη ότι υπάρχουν τρεις κατηγορίες τροφών:

  1. Οι ωφέλιμες τροφές που περιέχουν χοληστερίνη (όπως ο κρόκος του αβγού) έχει αποδειχθεί από αξιόπιστες έρευνες ότι δεν ευθύνονται για καρδιοπάθειες, ακόμα και αν ανεβάζουν σε μικρό βαθμό την χοληστερίνη.
  2. Οι τροφές που περιέχουν χοληστερίνη και είναι και βλαβερές (π.χ. τα λουκάνικα) ανεβάζουν την χοληστερίνη εμμέσως, όχι τόσο με την χοληστερίνη που περιέχουν, αλλά προκαλώντας τον ίδιο τον οργανισμό να την παράγει.
  3. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με τροφές που δεν περιέχουν χοληστερίνη (τα τσιπς), αλλά ανεβάζουν τη χοληστερίνη λόγω αρνητικών παραγόντων όπως το τηγάνισμα ή τα κορεσμένα λιπαρά που περιέχουν ή επειδή προκαλούν παχυσαρκία.

Αυτός ο τρόπος αύξησης της χοληστερίνηςενδογενής χοληστερίνη) βλάπτει τα αγγεία προκαλώντας καρδιοπάθειες. Η συνεχής εναπόθεση χοληστερίνης στις μικρορωγμές των αγγείων, μακροπρόθεσμα, δημιουργεί αθηρωματικές πλάκες και, κατά συνέπεια, καρδιαγγειακά προβλήματα.

Διατροφή για καρδιά, που γιατρεύει τα αγγεία

Αντίστροφα, υπάρχει διατροφή, η οποία μπορεί να βοηθήσει στην επούλωση των μικρορωγμών στα αγγεία και στην αποδρομή των εναποθέσεων λιπιδίων στα τοιχώματά τους. Έτσι ο οργανισμός δεν θα αναγκαστεί να παράγει περισσότερη χοληστερίνη για την επούλωση των αγγειακών μικρορωγμών.

Μία διατροφή πλούσια σε φυτικές τροφές (φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ωμούς ξηρούς καρπούς και αναποφλοίωτα δημητριακά) έχει δείξει, σε μεγάλες επιστημονικές έρευνες, πως μπορεί όχι μόνο να προλάβει, αλλά και να αναστρέψει την αθηρωμάτωση των αγγείων, την αρτηριοσκλήρυνση και πολλές καρδιαγγειακές παθήσεις (π.χ. στεφανιαία νόσος). Βλέπουμε πόσο σημαντική είναι η σωστά επιλεγμένη διατροφή καρδιοπαθείς, αλλά και γενικότερα, για μία τόσο ζωτική λειτουργία του οργανισμού όσο η καρδιαγγειακή.

Εξ άλλου, δεν είναι μόνο η χοληστερίνη που πρέπει να μας ανησυχεί σε σχέση με τη διατροφή. Η ίδια η παχυσαρκία αποτελεί άμεσο προδιαθεσικό παράγοντα για καρδιαγγειακά νοσήματα. Επομένως, ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής που να αποτρέπει ή και να αντιμετωπίζει την παχυσαρκία είναι μία επιπλέον ασπίδα προστασίας κατά των καρδιαγγειακών προβλημάτων.

Διαμορφώστε τη διατροφή σας σύμφωνα με τις τάσεις του δικού σας οργανισμού, για να προφυλάξετε την καρδιά σας και την υγεία σας γενικότερα.

Ρωτήστε τον Σύμβουλο Ορθομοριακής Διατροφής, Ιατρό Σταύρο Ταταράκη.
 

ΓΡΑΨΕ ΕΣΥ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛΙΟ!