01/03/2017
Γράφουν: Ιατρός Σταύρος Ταταράκης, Φυσικοπαθητικός Μάριος Πρωτόπαπας

Διατροφή για Όγκο από δύο πρώην πρωταθλητές (πυγμαχία, κολύμβηση)

Όταν πας για αύξηση όγκου, πρέπει να κινηθείς έξυπνα. Ενώ ξεκινάς με τον στόχο να έχεις το προβάδισμα έναντι των συναθλητών σου, ποια είναι τα “όπλα” σου; Κυρίως, οι ιδιαίτερες γνώσεις. Το ζήτημα είναι ότι το διαδίκτυο είναι γεμάτο από πληροφορίες ανεύθυνες, που μπορεί να σε βλάψουν αν τις ακολουθήσεις χωρίς την ασφάλεια της συνταγογράφησης από έναν ειδικό γιατρό. Ιδανικά δε, ο γιατρός για την περίπτωσή σου θα πρέπει να αθλείται και ο ίδιος, για να καταλαβαίνει ακριβώς τις ανάγκες σου και να σε υποστηρίξει με τον καλύτερο και πιο ασφαλή τρόπο σε ό,τι θέλεις να πετύχεις, στην προκειμένη περίπτωση, την αύξηση μυϊκού όγκου.

Σε γενικές γραμμές, για την ανάπτυξη μυικού όγκου, θα χρειαστούμε μεγαλύτερες ποσότητες σε όλα τα μακροθρεπτικά στοιχεία, δηλαδή, σε:

  • Πρωτεΐνη
  • Υδατάνθρακες
  • Λίπος

Όταν διασφαλίσουμε ότι λαμβάνεις επαρκείς ποσότητες μακροθρεπτικών (πρωτεΐνη, υδατάνθρακες, και λίπος) και μικροθρεπτικών στοιχείων (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία), βάσει του εξατομικευμένου σου ιστορικού και του διαγνωσμένου σωματότυπού σου, τότε αυτό που απομένει είναι η σωστή άσκηση και η επαρκής ανάπαυση για να επιτευχθούν οι στόχοι σου.

Συμπληρώματα για Όγκο

Όταν λέμε “συμπληρώματα για όγκο” σε καμμία περίπτωση δεν εννοούμε τα χημικά σκευάσματα που χρησιμοποιούνται για ορμονική υποκατάσταση, π.χ. χημική τεστοστερόνη ή χημική αυξητική ορμόνη, τις εφεδρίνες ή άλλα χημικά σκευάσματα που χρησιμοποιούνται για την αφύσικα γρήγορη μυϊκή ανάπτυξη. Οι ουσίες αυτές μπορεί παροδικά να συμβάλλουν σε κάποια πιο θεαματικά αποτελέσματα, αλλά σε βάθος χρόνου, δημιουργούν τεράστιες ανισορροπίες στον οργανισμό και βαθιές ψυχοσωματικές ασθένειες (νεφρική ανεπάρκεια, επιθετικότητα, ψυχώσεις, διπολική διαταραχή κ.ά.). Τελικά, τα χημικά αναβολικά φέρνουν το αντίθετο αποτέλεσμα, επειδή, όταν προκαλέσουν την βλάβη είτε στο σώμα είτε στον ψυχικό κόσμο του αθλητή, τον αναγκάζουν να διακόψει ή να επιβραδύνει πολύ το πρόγραμμα άσκησής του.

Τα συμπληρώματα διατροφής (διατροφικά στοιχεία) που βοηθάνε συστηματικά και σε βάθος χρόνου στη μυϊκή ανάπτυξη (μυϊκό όγκο), συνδυασμένα με ένα σωστό πρόγραμμα εκγύμνασης, πρέπει να λαμβάνονται με γνώμονα τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε οργανισμού. 

Υπάρχουν τρεις τύποι σωματοδομής, που καθορίζονται τόσο από τον σκελετό όσο και από τις μεταβολικές ιδιότητες του συγκεκριμένου οργανισμού:

  • Ο ενδομορφικός έχει κοντύτερα και παχύτερα οστά, βάζει πιο εύκολα κιλά και συσσωρεύει πιο εύκολα λίπος, αλλά και μυϊκό ιστό.
  • Ο μεσομορφικός διαθέτει πιο αρμονικές αναλογίες και βρίσκεται σε μια ενδιάμεση κατάσταση ως προς την πρόσληψη βάρους και το χτίσιμο μυϊκού ιστού.
  • Ο εκτομορφικός έχει μακρύτερα και λεπτότερα οστά και τείνει να χάνει βάρος πιο εύκολα, ενώ δυσκολεύεται να χτίσει μυϊκό ιστό.

Με βάση τον ιδιαίτερο τύπο του σώματός σου, οι ειδικοί σύμβουλοι διατροφής με πείρα σε πρωταθλητισμό μπορούν να σε καθοδηγήσουν σε μια στοχευμένη, ασφαλή και αποτελεσματική λήψη διατροφικών συμπληρωμάτων, σε συνδυασμό με μια εξατομικευμένη διατροφή για χτίσιμο μυϊκού όγκου.

Πρωτεΐνη για Όγκο

Πρωτεΐνη και Συμπληρώματα Διατροφής για Όγκο

Όταν θέλεις να αναπτύξεις μυϊκό όγκο, δεν θα χρησιμοποιήσεις απλά και μόνο μια σκόνη πρωτεΐνης (καθαρή πρωτεΐνη). Σύμφωνα με τον σωματικό σου τύπο, μπορεί να χρειαστείς και κάποιο συμπλήρωμα διατροφής, που να περιέχει μείξη από ευκολοχώνευτους υδατάνθρακες, πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, αλλά ΚΑΙ λιπαρά οξέα.

Τα λιπαρά οξέα είναι απαραίτητα όχι μόνο για την επαρκή πρόσληψη θερμίδων που χρειάζεσαι όταν ασκείσαι για απόκτηση όγκου, αλλά και για την ισορροπία των ορμονών (τεστοστερόνη, ανθρώπινη αυξητική ορμόνη - GH). Χωρίς αυτές τις ορμόνες δεν μπορεί να υπάρξει μυϊκή ανάπτυξη.

Εξ ίσου σημαντικό είναι να υπάρχει επάρκεια σε μικροθρεπτικά στοιχεία (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία). Τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητα για να χωνευτεί και για να απορροφηθεί η πρωτεΐνη, αλλά και για να μεταφερθούν τα αμινοξέα στους μυϊκούς ιστούς. Για παράδειγμα, όταν λαμβάνουμε συμπληρώματα πρωτεΐνης χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει την επαρκή ποσότητα ψευδαργύρου (zinc), τότε ένα μεγάλο μέρος της πρωτεΐνης αυτής δεν θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί για την μυϊκή μας ανάπτυξη. Ο ψευδάργυρος είναι εξ άλλου βασικό δομικό συστατικό του υδροχλωρικού οξέος, το οποίο εκκρίνει το στομάχι μας όταν τρώμε μια τροφή που περιέχει πρωτεΐνη. Χωρίς τον ψευδάργυρο, η πρωτεΐνη που λάβαμε θα χωνευθεί ατελώς και μεγάλο μέρος της θα καταλήξει στην τουαλέτα χωρίς να επηρεάσει θετικά τον μυϊκό μας ιστό.

Βλέπουμε πόσο σημαντικό μπορεί να είναι ένα και μόνο διατροφικό στοιχείο για την σωστή αξιοποίηση των πρωτεϊνών από τον οργανισμό. Αντίστοιχα, το ίδιο συμβαίνει και με δεκάδες άλλα θρεπτικά στοιχεία (σίδηρος, ασβέστιο, μαγνήσιο, βιταμίνες συμπλέγματος Β, βιταμίνη D3, βιταμίνη C κ.ά.), που σχετίζονται με τη δημιουργία μυϊκού όγκου.

Διατροφή για Όγκο

Για την ανάπτυξη μυϊκού όγκου χρειάζεσαι τροφές με επαρκείς θερμίδες, οι οποίες όμως δεν πρέπει να είναι κενές από βιταμίνες και μέταλλα. Κενές θερμίδες δίνουν τα αναψυκτικά, αρκετά γλυκά, το τηγανισμένο λάδι, οι πρόχειρες τροφές (fast food), τα τσιπς, η ζάχαρη, οι φυτικές μαργαρίνες κ.ά. Αντίθετα, χρειάζεσαι τροφές πλούσιες σε θρεπτικά στοιχεία όσο και σε θερμίδες, όπως:

  • Ξηροί καρποί
  • Ααβοκάντο
  • Αβγά
  • Όσπρια
  • Αναποφλοίωτα δημητριακά
  • Ψάρια
  • Θαλασσινά
  • Φρούτα

Οι 5 βασικοί τρόποι για αύξηση όγκου

Για να βοηθήσεις αποτελεσματικά στην ανάπτυξη του μυικού σου όγκου χρειάζεται:

  1. Να κοιμάσαι τουλάχιστον οκτώ ώρες την ημέρα.
  2. Να ασκείσαι με ασφάλεια (ακολουθώντας κατά γράμμα τις οδηγίες το προπονητή σου).
  3. Να αποφεύγεις την υπερπροπόνηση.
  4. Να εκτίθεσαι επαρκώς στον ήλιο. Αυτό βοηθά στην ορμονική σου ισορροπία που σχετίζεται με τον μυϊκό όγκο.
  5. Να ακολουθήσεις ένα στοχευμένο πρόγραμμα διατροφής και διατροφικών συμπληρωμάτων για ανάπτυξη μυϊκού όγκου, όχι για τον οποιονδήποτε, αλλά ειδικά για τον δικό σου σωματότυπο και για τον δικό σου οργανισμό.


Ο Ορθομοριακός Ιατρός (Διατροφή - Συμπληρώματα) Σταύρος Ταταράκης, πρώην πρωταθλητής πυγμαχίας, και ο Φυσικοπαθητικός Μάριος Πρωτόπαπας (Σύμβουλος Διατροφής), πρώην πρωταθλητής κολύμβησης, μπορούν να σου προτείνουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα για ανάπτυξη μυϊκού όγκου που να μπορείς να ακολουθήσεις με ασφάλεια και με σταθερά αποτελέσματα για το πώς θέλεις να βλέπεις τον εαυτό σου.

Επικοινώνησε για το ραντεβού σου στο ιατρείο ή μέσω skype για εκτός Αττικής.
 

ΓΡΑΨΕ ΕΣΥ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛΙΟ!