4/1/2019
Γράφει ο Ολιστικός Ιατρός Σταύρος Ταταράκης

Γενικά τα γλυκαντικά είναι πολύ συμπυκνωμένες μορφές ενέργειας. Ακόμα και στις περιπτώσεις που έχουν εξαχθεί και παρασκευαστεί από τελείως φυσικές πρώτες ύλες (στέβια, φρουκτόζη), στην τελική μορφή που βγαίνουν στο εμπόριο για να τις καταναλώσει κάποιος είναι πολύ μακριά από την φύση. Δεν υπάρχει στη φύση αυτή η μορφή.

Τα δύο βασικά πλεονεκτήματα της στέβιας, για την οποία γίνεται πολύς λόγος τα τελευταία χρόνια, έναντι της ζάχαρης είναι ότι η στέβια δεν έχει θερμίδες ενώ έχει και μηδενικό γλυκαιμικό δείκτη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι απενοχοποιείται τελείως. Είναι γεγονός ότι ο πολύ χαμηλός γλυκαιμικός δείκτης είναι πολύ σημαντικός παράγοντας γιατί φέρνει σχετικά μικρή αναστάστωηση στον οργανισμό σε σύγκριση με κάτι που έχει υψηλό γλυκαιμικό δείκτη (ζάχαρη) και άρα ένα γλυκό με στέβια μπορεί να το φάει ο διαβητικός. Όμως όταν παίρνουν το φυτό και το συμπυκνώνουν πάρα πάρα πάρα πολύ, μέχρι που η γλυκαντική ουσία στέβια να είναι τουλάχιστον 40 φορές πιο γλυκιά σε γεύση από την αντίστοιχη ποσότητα ζάχαρης, τελικά έχουμε ένα ακόμα πολύ επερξεργασμένο τρόφιμο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προσωπικά είμαι πολύ επιφυλακτικός γι' αυτήν τη μορφή ενέργειας.

Καθώς η στέβια ως γλυκαντική ουσία έχει γίνει πολύ της μόδας και καταναλώνεται σε τεράστιες ποσότητες αυτό από μόνο του ενδεχομένως να ακυρώνει μακροπρόθεσμα τα πλεονεκτήματά της. Το παράδοξο που αξίζει να σημειώσουμε εδώ είναι ότι ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων στις ΗΠΑ έχει απαγορεύσει την κυκλοφορία της στέβιας σε φυσική μορφή καθώς κάποιες έρευνες είχαν επισημάνει την πιθανή σύνδεσή της με καρκίνο, μετά από αντιδράσεις βιομηχανικών συμφερόντων, έχει επιτραπεί η κυκλοφορία των προϊόντων που περιέχουν στέβια στη συμπυκνωμένη της μορφή.

Στην ουσία όμως δεν υπάρχουν ακόμα δεδομένα επιστημονικών ερευνών σε βάθος χρόνου. Έτσι δεν μπορώ να ξέρω πώς θα αντιδράσει ο οργανισμός όταν κάποιος καταναλώνει συστηματικά και επί καθημερινής βάσεως αυτό το γλυκαντιικό επί σειρά ετών σε αναψυκτικά, γλυκά και ροφήματα. Θεωρώ ότι θα πρέπει να είμασιτε επιφυλακτικοί.

 

Δεν υπάρχει κάποια minimum ποσότητα κατανάλωσης ανα ημέρα;
Manos Pitianoudis , 04/01/2019 - 22:23
Ευχαριστούμε πολύ για το σχόλιο. Αυτό που λέμε είναι ότι δεν έχουμε επιστημονικά δεδομένα. Προσωπική μου άποψη είναι να μην υπερκαταναλώνουμε. Δηλαδή, αν βάλεις στέβια στο ρόφημά σου, αν πιεις και ένα αναψυκτικό με στέβια και αν φας και μια σοκοολατα με στέβια, αυξάνεις τις ποσότητες. Δεν τρως την ποσότητα μόνο που βάζεις με το κουτάλι, αλλά και την κρυμμένη μέσα σε ό,τι άλλο την περιέχει. Αν υπερκαταναλώνεις αυξάνεις την πιθανότητα — στην περίπτωση που η στέβια είναι βλαπτική — να σε βλάπτει περισσότερο. Το μόνο που είναι αυτούσιο είναι το μέλι ή μπορείς να βάζεις και εναλλακτικά σιρόπι αγάβης και χαρουπόμελο για να μειώσεις τις ποσότητες στέβιας.
Σταύρος Ταταράκης , 05/01/2019 - 9:58

ΓΡΑΨΕ ΕΔΩ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ!