20/07/2017
Γράφει η Γυμνάστρια Άννα-Μαρία Γράλιστα, Ιδιοκτήτρια του Γυμναστηρίου CHAMPION στο Νέο Ηράκλειο

Αν δεν υπάρχει κοντά γιατρός ή εκπαιδευμένος διασώστης, αυτές είναι κάποιες πολύ γενικές οδηγίες διάσωσης για την παραλία και τη θάλασσα.

Εγκαύματα

Τι πρέπει να κάνουμε: Βάζουμε πάνω γιαούρτι ή αν μπορούμε να προμηθευτούμε ζελέ αλόης ή λάδι καλέντουλας, κάνουμε ντους με δροσερό νερό και σκουπιζόμαστε ταμποναριστά, χωρίς να τρίβουμε την πετσέτα πάνω στο σημείο. Στη συνέχεια βάζουμε μία ενυδατική κρέμα. Στο φαρμακείο υπάρχουν ειδικά σκευάσματα.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Καθόλου έκθεση στον ήλιο τουλάχιστον για 3-4 μέρες. Ή, αν θέλουμε να πάμε στην παραλία, θα φορέσουμε ανοιχτόχρωμο ρούχο με μακρύ μανίκι ώστε η πληγείσα περιοχή να μην εκτεθεί καθόλου στον ήλιο.

Επίσης, δεν είναι καλό να μένουμε εν στάσει μέσα στη θάλασσα κουβεντιάζοντας. Όταν το κάνουμε αυτό, τουλάχιστον η πλάτη μπορεί να πάθει έγκαυμα. Το κολύμπι (όχι οι κινήσεις εν στάσει) είναι εξ άλλου μία πολύ καλή άσκηση ωφέλιμη για όλο το σώμα.

Κράμπα

Τι πρέπει να κάνουμε: Είτε μέσα στη θάλασσα παρουσιαστεί η κράμπα είτε στην παραλία, η αντιμετώπιση είναι ίδια: Τεντωμένο το πέλμα με τα δάχτυλα τσαρούχι. Τραβάμε τα δάχτυλα του ποδιού προς τα πάνω τουλάχιστον για 10 δευτερόλεπτα, παρότι είναι έντονος ο πόνος. Και σε λίγο περνάει.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Αν σε πιάσει κράμπα μέσα στη θάλασσα μην προσπαθήσεις να κολυμπήσεις προς τα έξω εκείνη τη στιγμή. Όσο και αν πονάει το πόδι, τράβηξε τα δάχτυλα προς τα πάνω με το χέρι σου είτε και μόνα τους (αν φοράς πέδιλο). Μην ντραπείς να ζητήσεις βοήθεια από οποιονδήποτε είναι κοντά σου. Εξήγησε ότι έχεις πάθει κράμπα και ζήτησε να σε βοηθήσει να βγεις έξω. Αλλιώς περίμενε να σου περάσει και μετά κολύμπησε με ήρεμες κινήσεις προς τα έξω.

Ηλίαση

Συμπτώματα: Zάλη, πεσμένη διάθεση, υπνηλία, αίσθημα αδιαθεσίας (ναυτία), έμετος.

Τι πρέπει να κάνουμε: Ξεκούραση στο σπίτι, κατά προτίμηση σε χώρο κλιματιζόμενο, και να μη βγεις στον ήλιο καθόλου.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Μέσα στη θάλασσα καλό είναι να φοράμε καπέλο (με λάστιχο η κορδόνι για να μην το παίρνει ο αέρας). Το καπέλο που έχει μόνο γείσο και αφήνει ακάλυπτο το πάνω μέρος του κεφαλιού είναι ακατάλληλο. Κινδυνεύεις να πάθεις ηλίαση, ενώ το μαλλί χαλάει από την αλμύρα και τον ήλιο.

Διάστρεμμα αστραγάλου (στραμπούληγμα)

Σύμπτωμα: Υποφερτός πόνος και δυσκολία κίνησης του ποδιού.

Τι πρέπει να κάνουμε:Οπωσδήποτε πάγο τουλάχιστον για ένα 20άλεπτο περιφεριακά στην άρθρωση, δηλαδή, να τοποθετείται το επίθεμα όχι σταθερά συνεχώς πάνω στον αστράγαλο, αλλά εναλλάξ πάνω και γύρω από την πληγείσα περιοχή.

Μετά, χρειάζεται δέσιμο του αστραγάλου με επίδεσμο, αλλά όχι σφιχτά. Να κρατάει την άρθρωση, αλλά να επιτρέπει την κυκλοφορία του αίματος.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Τον πάγο δεν τον βάζουμε γυμνό πάνω στο δέρμα (για αποφυγή εγκαύματος), αλλά τον τυλίγουμε με κάποιο πανί. Το καλύτερο είναι να έχουμε μαζί μια παγοκύστη φαρμακείου που είναι μέσα στην πάνινη θήκη της και την έχουμε πάντα στην κατάψυξη (ή την έχουμε μεταφέρει μέσα σε ισοθερμική τσάντα στην παραλία μαζί με τα φρούτα και το νερό που έχουμε μαζί μας).

Κάταγμα

Σύμπτωμα: Ο πόνος είναι πάρα πολύ έντονος.

Τι πρέπει να κάνουμε:Χρειάζεται να πάμε οπωσδήποτε στο νοσοκομείο. Ακινητοποίηση της άρθρωσης με πρόχειρο νάρθηκα (ένα χαρτόνι ή ένα ξύλο για στήριξη) και περίδεση χωρίς να εμποδίζουμε την κυκλοφορία του αίματος.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Αν το κάταγμα είναι στα κάτω άκρα, να μην πατηθεί καθόλου το σπασμένο ή ραγισμένο πόδι. Ο πάσχων πρέπει να μεταφερθεί υποβασταζόμενος χωρίς να πατάει καθόλου κάτω το χτυπημένο πόδι.

Λιποθυμία

Τι πρέπει να κάνουμε: Κατάκλιση σε ύπτια θέση (ανάσκελα) και τα πόδια ανασηκωμένα. Δροσερά επιθέματα στο πρόσωπο.

Αν γνωρίζουμε ότι ο άνθρωπος πάσχει από υπογλυκαιμία, τότε δίνουμε κάτι γλυκό, προτιμώντας ζάχαρη ή μέλι για να μην πνιγεί όσο είναι ξαπλωμένος.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Δεν σηκώνουμε τον πάσχοντα μέχρι να συνέλθει καλά. Όταν συνέλθει τον αφήνουμε για λίγο σε ύπτια θέση και σηκώνεται σταδιακά (πρώτα καθιστός και μετά όρθιος).

Προσοχή στις εξαντλητικές δίαιτες και ιδιαίτερα το καλοκαίρι (υπάρχουν άλλοι τρόποι αδυνατίσματος που δεν βάζουν σε κίνδυνο την υγεία). Μου έχει τύχει να είμαι μαζί με φίλη μου, η οποία έκανε εξαντλητική δίαιτα και ξεκίνησε το πρωί να πάει για μπάνιο και επειδή ήταν εξαντλημένη από την δίαιτα, λιποθύμησε. Οι εξαντλητικές δίαιτες απορρυθμίζουν τον οργανισμό και είναι επικίνδυνες για πολλούς λόγους, όπως η λιποθυμία που μπορεί να καταλήξει σε κάταγμα.

Πνίξιμο από νερό

 

Τι πρέπει να κάνουμε: Ρωτάμε γρήγορα τον άνθρωπο κάτι για να δούμε αν έχει τις αισθήσεις του. Ρωτάμε αν υπάρχει κάποιος που γνωρίζει να κάνει ΚΑΡΠΑ (Καρδιοαναπνευστική Αναζωογόνηση). Αν όχι ξαπλώνουμε προσεκτικά τον άνθρωπο σε ύπτια θέση (ανάσκελα) και ανασηκώνουμε το κεφάλι του προς τα πίσω, πιάνοντάς το από το οστό του πιγουνιού, για να απελευθερώσουμε το πέρασμα του αέρα.

Μετά κάνουμε τεχνικές αναπνοές. Για τις τεχνικές αναπνοές χρειάζονται ιδανικά δύο άνθρωποι. Ο ένας βάζει τα χέρια του, το ένα πάνω στο άλλο, με τα δάχτυλα πλεγμένα, στο στέρνο του πάσχοντος. Ο άλλος κλείνει τη μύτη του πάσχοντος με τα δάχτυλά του και εφαρμόζει το στόμα του στα χείλη του πάσχοντος. Καμμία επαφή με το εσωτερικό του στόματος, μόνο στα χείλη και απλά φυσάει μέσα τον αέρα που έχει εισπνεύσει.

Δίνουμε 2 εμφυσήσεις κάθε 5 δευτερόλεπτα. Οι συμπιέσεις πρέπει να γίνονται ανά 1 δευτερόλεπτο.

Κάθε 15 συμπιέσεις σταματάμε για να κάνουμε 2 τεχνητές αναπνοές. Οι εμφυσήσεις πρέπει να έχουν διάρκεια όσο μια δική μας εκπνοή. Μετά τις 2 εμφυσήσεις βλέπουμε αν λειτουργεί η καρδιά του, ελέγχοντας το σφυγμό του. Βάζουμε τον δείκτη και το μεσαίο δάχτυλό μας στην καρωτίδα του ανθρώπου.

Δεν είναι εύκολο να το κάνει αυτό κάποιος μόνος του.  

Όταν ο άνθρωπος αρχίζει να βήχει για να βγάλει το νερό, του γυρίζουμε το κεφάλι στα πλάγια για να βγει το νερό.

Πνίξιμο από αντικείμενο

Τι πρέπει να κάνουμε: Τον αγκαλιάζεις όρθιο από πίσω. Τα χέρια σου είναι μπροστά του, με το δυνατό σου χέρι γροθιά (το δεξί αν είσαι δεξιόχειρας) και το άλλο να το αγκαλιάζει κάτω από το στέρνο του ανθρώπου, στο διάφραγμα. Πιέζουμε το στομάχι του προς τα μέσα δυνατά και αφήνουμε.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Η τεχνική αυτή δεν εφαρμόζεται σε μικρά παιδιά.

Αφυδάτωση

Τι δεν πρέπει να κάνουμε: Προσοχή στη ζώνη και το σορτς εφίδρωσης ιδιαίτερα το καλοκαίρι. Αυτό που χάνεις δεν είναι λίπος. Είναι νερό και εξ αυτού μπορείς να πάθεις αφυδάτωση, ενώ χάνεις και πολύτιμα άλατα και έτσι μπορεί να διαταραχθεί σοβαρά η ισορροπία του οργανισμού σου. Υπάρχουν φυσικές μέθοδοι αδυνατίσματος που είναι ασφαλείς και με σίγουρο αποτέλεσμα.

Μη θεωρείς ότι ενυδατώνεσαι πίνοντας μόνο γάλα. Μου έχει τύχει να δω άνθρωπο να πηγαίνει στο νοσοκομείο από αφυδάτωση επειδή γυμναζόταν το καλοκαίρι και έπινε μόνο γάλα.

Η Άννα-Μαρία Γράλιστα είναι καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής με πιστοποίηση στις Πρώτες Βοήθειες.

ΥΓ Αν σας πιάνουν συχνά κράμπες, ρωτήστε τον Ορθομοριακό Ιατρό σας αν μπορείτε να ξεπεράσετε αυτό το πρόβλημα με την κατάλληλη διατροφή.
 

ΓΡΑΨΕ ΕΣΥ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛΙΟ!