Ρωτήστε τον Ιατρό Σταύρο Ταταράκη για τις επιλογές φυσικής αντιμετώπισης της οστεοπόρωσης στη δική σας περίπτωση.

Ποιοι παράγοντες αυξάνουν τις πιθανότητες για οστεοπόρωση και κατάγματα;

Ηλικία: Μία στις δύο γυναίκες μετά τα 50 και ένας στους τέσσερις άνδρες κινδυνεύουν να πάθουν κάταγμα που συνδέεται με οστεοπόρωση.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Να φροντίσουμε το σκελετικό μας σύστημα με τις κατάλληλες φυσικές θεραπείες και να εκπαιδευθούμε με ασκήσεις ισορροπίας ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο των πτώσεων.

Φύλο: Οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς στα οστεοπορωτικά κατάγματα απ' ό,τι οι άνδρες (λεπτότερος σκελετός, ορμονική ανισορροπία μετά την εμμηνόπαυση).

Εμμηνόπαυση: Η ραγδαία πτώση των οιστρογόνων συμπαρασύρει την απώλεια οστικής μάζας.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Με την κατάλληλη διατροφή και με τα ενδεδειγμένα φυσικά συμπληρώματα μπορούμε να επαναφέρουμε την ορμονική ισορροπία.

Λεπτός σκελετός: Οι άνθρωποι με πιο λεπτό σκελετό είναι πιο ευάλωτοι στην οστεοπόρωση. Αυτό σημαίνει ότι και μία γυναίκα με λεπτό σκελετό, που όμως έχει παχύνει έχει επίσης αυξημένες πιθανότητες για οστεοπόρωση. Το πάχος αυτό καθαυτό δεν αποτελεί καθησυχαστικό παράγοντα, ενώ αντίθετα συνδέεται με παράγοντες κινδύνου (υπέρταση, αυξημένα τριγλυκερίδια).

Τι μπορούμε να κάνουμε; Να δυναμώσουμε το οστικό σύστημα με κατάλληλες ασκήσεις αντίστασης.

Κληρονομικότητα: Γονέας με οστεοπόρωση, ιστορικό κατάγματος, κύφωση (καμπούριασμα), κυρτωμένα πόδια σε μεγάλη ηλικία, αν έχουν χάσει ύψος.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Να φροντίσουμε να κάνουμε υγιεινό τρόπο ζωής, με σωστή διατροφή, μετρημένη και ενδεδειγμένη άσκηση, ποιοτικό ύπνο, απαλλαγή από το στρες, διακοπή βλαβερών συνηθειών όπως το κάπνισμα. Έτσι θα δώσουμε την ευκαιρία στον δικό μας οργανισμό να αντισταθεί στις όποιες αρνητικές κληρονομικές τάσεις υπάρχουν.

Υπέρταση, αυξημένα τριγλυκερίδια, μειωμένη χοληστερίνη HDL: Αυτοί οι παράγοντες συνδέονται με μειωμένη οστική πυκνότητα και μεγαλύτερο κίνδυνο οστεοπόρωσης.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Να επιλέξουμε μια διατροφή που μπορεί να ρυθμίσει με φυσικό τρόπο αυτά τα προβλήματα.

Καθιστική ζωή

Τι μπορούμε να κάνουμε; Γυμναστήριο με ειδικές ασκήσεις ενδυνάμωσης του οστικού συστήματος, έντονο περπάτημα, κολύμβηση.

Αναιμία

Τι μπορούμε να κάνουμε; Αντιμετώπιση με φυσικές θεραπείες (Φυσικά Συμπληρώματα, Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Διατροφής κ.ά.)

Χρόνια προβλήματα και δυσλειτουργίες του Aναπνευστικού συστήματος, του Ήπατος, των Νεφρών

Τι μπορούμε να κάνουμε; Αντιμετώπιση και όπου είναι δυνατό, με φυσικές θεραπείες που δεν επιβαρύνουν περαιτέρω το οστικό σύστημα και όλο τον οργανισμό.

Κάπνισμα: Μέχρι τα 18 στις γυναίκες και τα 20 στους άνδρες το κάπνισμα μπορεί να εμποδίσει την οστική ανάπτυξη. Και γενικά, οι χημικές ουσίες του καπνού (όχι μόνο η νικοτίνη) βλάπτουν τα οστικά κύτταρα, δυσχεραίνουν την απορρόφηση του ασβεστίου και μειώνουν την προστατευτική δράση των οιστρογόνων στις γυναίκες.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Εύκολη διακοπή καπνίσματος με Βελονισμό.

Αλκοόλ: Η υπερκατανάλωση αλκοόλ εμποδίζει την πρόσληψη ασβεστίου και την οστική αναδόμηση.

Τι μπορούμε να κάνουμε; Συνειδητοποίηση του προβλήματος και περιορισμός κατανάλωσης σε μικρή ποσότητα και απαλλαγή από τον εθισμό.

Οι παράγοντες κινδύνου για οστεοπόρωση δεν πρέπει να λειτουργούν ως άλλοθι, αλλά ως κίνητρα για να μην ανήκεις εσύ στο ποσοστό της στατιστικής που θα ζήσει τις συνέπειες ενός κατάγματος.

 

Ποιες φαρμακευτικές ουσίες εξασθενίζουν τον οστικό ιστό;

Η ποιότητα των οστών υποβαθμίζεται από τα χημικά φάρμακα που χορηγούνται για:


Ρωτήστε τον Ιατρό Σταύρο Ταταράκη αν γίνεται, σε συνεννόηση με τον ιατρό που σας παρακολουθεί, με κατάλληλη φυσική θεραπεία, να μειώσετε τη χημική φαρμακευτική αγωγή που υποβαθμίζει το οστικό σας σύστημα.

 

Ποιο είδος άσκησης βοηθά για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης;

Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η άσκηση, που δίνει ερέθισμα αντίστασης στο οστό και το αναγκάζει να προσαρμόζεται βελτιώνοντας την ποιότητά του. Οι ασκήσεις για οστεοπόρωση (αυτές που υπενθυμίζουν στα οστά να αναδομούνται) είναι κυρίως εκείνες που εκτελούνται με το βάρος του σώματος:

  • έντονο περπάτημα
  • άσκηση στο ελλειπτικό μηχάνημα
  • έλξεις με ανοιχτή λαβή (κρεμιέσαι από μπάρα και σηκώνεις το σώμα σου)
  • push ups (με σωστή στάση σώματος)
  • χορός
  • ήπια αεροβική
  • σκάλες (ανεβοκατέβασμα)
  • ασκήσεις αντίστασης με βάρη (ελεύθερα ή σε μηχάνημα) ή με λάστιχο

Αν κάνετε κολύμπι, θα πρέπει να το συνδυάζετε και με ασκήσεις έξω απ’ το νερό.
Ο λόγος είναι ότι αυτό που κάνει το οστό να επαναδομείται δεν είναι μόνο η κίνηση της άρθρωσης, αλλά και η κάθετη εφαρμογή αντίστασης.

Επίσης, από καιρού εις καιρό θα πρέπει να αλλάζουμε το πρόγραμμα άσκησης για να αναγκάζουμε το μυοσκελετικό σύστημα να δουλεύει όσο χρειάζεται ώστε να ενεργοποιείται η διαδικασία ανακατασκευής των οστών.

Ποιες ασκήσεις πρέπει να αποφεύγονται στην οστεοπόρωση

Επειδή στην οστεοπόρωση έχουμε μειωμένη οστική πυκνότητα, θα πρέπει να αποφεύγονται ασκήσεις που μπορούν να προκαλέσουν κατάγματα στη σπονδυλική στήλη ή στα πόδια, όπως:

  • έντονη αεροβική
  • τρέξιμο
  • άλματα
  • ασκήσεις και αθλήματα που καταπονούν τη μέση (περιστροφικός δίσκος άσκησης μέσης, τένις, μπόουλινγκ)
  • επίκυψη με ίσια γόνατα (μπορεί να προκαλέσει βλάβη στους δίσκους της σπονδυλικής στήλης).
  • άσκηση Halasana της γιόγκα

Ασκήσεις ισορροπίας

Επειδή ο τελικός στόχος της όλης φροντίδας μας για το πρόβλημα της οστεοπόρωσης είναι η αποφυγή καταγμάτων, μία πολύ σημαντική παράλληλη φροντίδα παράλληλα με τη φυσική θεραπεία για αποκατάσταση της οστικής υγείας είναι η εκπαίδευση με ασκήσεις ισορροπίας, ώστε να μην κινδυνεύουμε να πέσουμε.
Η πιο απλή άσκηση είναι να προσπαθήσετε να σταθείτε στο ένα πόδι χωρίς να κρατιέστε, αλλά έχοντας πρόχειρο ένα στήριγμα από το οποίο να μπορείτε να πιαστείτε ανά πάσα στιγμή, χωρίς να κινδυνεύσετε.
 

Αρκεί η μέτρηση Οστικής Πυκνότητας; Τι άλλο πολύ σημαντικό μας διαφεύγει;

Ας ξεχάσουμε για μια στιγμή τη "βαθμολογία" που πήρες στην πιο πρόσφατη εξέταση οστικής πυκνότητας, που ενδεχομένως έδειξε προχωρημένη οστεοπενία (τιμές T-score κοντά στο -2.4) ή οστεοπόρωση ( T-score 2,5 και  κάτω). Ας θυμηθούμε γιατί μπήκες στον κόπο να κάνεις την εξέταση της οστικής πυκνότητας. Ή γιατί η οστεοπόρωση είναι κάτι που πρέπει να αποφύγεις ή να καθυστερήσεις όσο γίνεται περισσότερο.

Ο λόγος είναι κυρίως ένας: ο κίνδυνος ενός κατάγματος ή ραῒσματος και οι επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής σου. Είναι όμως η μειωμένη οστική πυκνότητα η μοναδική ικανή συνθήκη για να σπάσει ή να ραῒσει ένα κόκκαλο;

Οστική Πυκνότητα και Ελαστικότητα των Οστών

Σκέψου ποιο σπάει πιο εύκολα αν το λυγίσεις: ένα πλαστικό καλαμάκι ή μια κιμωλία; Το καλαμάκι που χρησιμοποιείς για να πιεις ένα ρόφημα όσο κι αν το λυγίσεις δεν σπάει επειδή έχει ελαστικότητα. Ενώ η κιμωλία που είναι συμπαγές ανθρακικό ασβέστιο σπάει επειδή ακριβώς δεν έχει ελαστικότητα.

Ενώ όμως δίνεται έμφαση στην οστεοπόρωση και στη μέτρηση οστικής πυκνότητας, δεν γίνεται λόγος για την ελαστικότητα των οστών, την ιδιότητα που θα απέτρεπε ένα εύκολο ράισμα ή κάταγμα, ακόμα και αν ο δείκτης T-score έχει μπει στο πεδίο της οστεοπόρωσης.

Στην πραγματικότητα όμως, όπως έχουν δείξει και σχετικές έρευνες, ένα οστό με αυξημένη πυκνότητα δεν έχει μικρότερες πιθανότητες να υποστεί κάταγμα από ένα οστό με μικρότερη οστική πυκνότητα. Τη διαφορά στις πιθανότητες των καταγμάτων την κάνει η ελαστικότητα ενός οστού. Και αυτή εξαρτάται από την περιεκτικότητά του σε κολλαγόνο.

Όπως και η οστική μάζα έτσι και η περιεκτικότητα των οστών σε κολλαγόνο μειώνεται με την ηλικία. Κι αυτό αφορά όχι μόνο την ποσότητα του κολλαγόνου των οστών αλλά και την ποιότητα του κολλαγόνου που περιέχεται στο οστικό σύστημα ενός ανθρώπινου οργανισμού.

Έτσι, μια ολιστική αντιμετώπιση της "οστεοπόρωσης" (στην πραγματικότητα, της αποτροπής καταγμάτων) περιλαμβάνει και τη φροντίδα για παροχή θρεπτικών συστατικών που ευνοούν την ελαστικότητα των οστών.

Ποιες εξετάσεις μπορούν να δείξουν τον κίνδυνο για Οστεοπόρωση (ή Οστεοπενία);

Ο γιατρός σας μπορεί να σας ζητήσει να κάνετε τις εξής εξετάσεις:

Εξετάσεις αίματος:

  • Ομοκυστεΐνη: Οι αυξημένες τιμές (πάνω από 14 μmol/lL) έχουν συνδεθεί με κατάγματα ισχύου.
  • Οστεοκαλσίνη: Η μη καρβοξυλιωμένη οστεοκαλσίνη (uOC) σποτελεί ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για κατάγματα.
  • Αιματοκρίτης, Φεριτίνη: Η Αναιμία μπορεί να προκαλέσει οστεοπόρωση.
  • TSH, FT4, PTH: Για ενδεχόμενη δυσλειτουργία του θυρεοειδούς αδένα (υποθυρεοειδισμός, υπερθυρεοειδισμός)
  • Τριγλυκερίδια και HDL
  • Ασβέστιο: Για να σιγουρευτούμε ότι το ασβέστιο που λαμβάνουμε απορροφάται και δεν διαρρέει στο αίμα.
  • Φώσφορος: Παίζει σημαντικό ρόλο στην αναδόμηση των οστών.
  • 25-OH-D3: Η βιταμίνη D υπό τη μορφή D3 είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό.
  • FSH: Έλεγχος της θυλακιοτρόπου ορμόνης για εμμηνόπαυση
  • ALP: Έλεγχος αλκαλικής φωσφατάσης για τη λειτουργία του οστικού συστήματος
  • Τρανσαμινάσες: Για έλεγχο ηπατικής λειτουργίας. Η κακή λειτουργία του ήπατος μπορεί να προκαλέσει οστεοπόρωση και κατάγματα.
  • Άλλες σχετικές εξετάσεις αίματος: Γενική αίματος, Ηλεκτρολύτες, Άζωτο ουρίας αίματος, Κρεατινίνη, Ολικά Λευκώματα, Λευκωματίνη

Άλλες σχετικές εξετάσεις που σχετίζονται με την Οστεοπόρωση και τη διερεύνηση των αιτίων της:

  • Σπιρομέτρηση (ειδικά για καπνίστριες και καπνιστές) για διάγνωση ΧΑΠ: Σύμφωνα με μία έρευνα του 2015, η Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια και άλλες σχετικές δυσλειτουργίες του αναπνευστικού συστήματος αποτελούν αυτόνομο παράγοντα κινδύνου για οστεοπόρωση και κατάγματα.
  • Αρτηριακή πίεση: Η αυξημένη αρτηριακή πίεση έχει συνδεθεί με οστεοπόρωση.

Και

  • Εξέταση Οστικής Πυκνότητας: DΕXA στο ισχίο και στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης για διάγνωση Οστεοπόρωσης ή Οστεοπενίας


Πριν επισκεφθείτε τον Ιατρό Σταύρο Ταταράκη για την αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης με τις επιστημονικά τεκμηριωμένες φυσικές θεραπείες στις οποίες είναι πιστοποιημένος, θα είναι καλό να έχετε μαζί σας τις πιο πρόσφατες εξετάσεις που έχετε κάνει.
 

Ρωτήστε τον Ιατρό Σταύρο Ταταράκη για τις επιλογές φυσικής αντιμετώπισης της οστεοπόρωσης στη δική σας περίπτωση.