Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η άσκηση, που δίνει ερέθισμα αντίστασης στο οστό και το αναγκάζει να προσαρμόζεται βελτιώνοντας την ποιότητά του. Οι ασκήσεις για οστεοπόρωση (αυτές που υπενθυμίζουν στα οστά να αναδομούνται) είναι κυρίως εκείνες που εκτελούνται με το βάρος του σώματος:

  • έντονο περπάτημα
  • άσκηση στο ελλειπτικό μηχάνημα
  • έλξεις με ανοιχτή λαβή (κρεμιέσαι από μπάρα και σηκώνεις το σώμα σου)
  • push ups (με σωστή στάση σώματος)
  • χορός
  • ήπια αεροβική
  • σκάλες (ανεβοκατέβασμα)
  • ασκήσεις αντίστασης με βάρη (ελεύθερα ή σε μηχάνημα) ή με λάστιχο

Αν κάνετε κολύμπι, θα πρέπει να το συνδυάζετε και με ασκήσεις έξω απ’ το νερό.
Ο λόγος είναι ότι αυτό που κάνει το οστό να επαναδομείται δεν είναι μόνο η κίνηση της άρθρωσης, αλλά και η κάθετη εφαρμογή αντίστασης.

Επίσης, από καιρού εις καιρό θα πρέπει να αλλάζουμε το πρόγραμμα άσκησης για να αναγκάζουμε το μυοσκελετικό σύστημα να δουλεύει όσο χρειάζεται ώστε να ενεργοποιείται η διαδικασία ανακατασκευής των οστών.

Ποιες ασκήσεις πρέπει να αποφεύγονται στην οστεοπόρωση

Επειδή στην οστεοπόρωση έχουμε μειωμένη οστική πυκνότητα, θα πρέπει να αποφεύγονται ασκήσεις που μπορούν να προκαλέσουν κατάγματα στη σπονδυλική στήλη ή στα πόδια, όπως:

  • έντονη αεροβική
  • τρέξιμο
  • άλματα
  • ασκήσεις και αθλήματα που καταπονούν τη μέση (περιστροφικός δίσκος άσκησης μέσης, τένις, μπόουλινγκ)
  • επίκυψη με ίσια γόνατα (μπορεί να προκαλέσει βλάβη στους δίσκους της σπονδυλικής στήλης).
  • άσκηση Halasana της γιόγκα

Ασκήσεις ισορροπίας

Επειδή ο τελικός στόχος της όλης φροντίδας μας για το πρόβλημα της οστεοπόρωσης είναι η αποφυγή καταγμάτων, μία πολύ σημαντική παράλληλη φροντίδα παράλληλα με τη φυσική θεραπεία για αποκατάσταση της οστικής υγείας είναι η εκπαίδευση με ασκήσεις ισορροπίας, ώστε να μην κινδυνεύουμε να πέσουμε.
Η πιο απλή άσκηση είναι να προσπαθήσετε να σταθείτε στο ένα πόδι χωρίς να κρατιέστε, αλλά έχοντας πρόχειρο ένα στήριγμα από το οποίο να μπορείτε να πιαστείτε ανά πάσα στιγμή, χωρίς να κινδυνεύσετε.