6/9/2019
Γράφει ο Ολιστικός Ιατρός Σταύρος Ταταράκης

Σαν να ρωτάς "ψωμί πριν ή μετά το φαγητό;" Τα φρούτα όπως και το ψωμί, το ρύζι, οι πατάτες κ.ά. δεν είναι παρά ΚΥΡΙΩΣ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ. Δεν υπάρχει ένας γενικός κανόνας που να μας λέει ότι μπορούμε να τρώμε τα φρούτα πριν ή μετά το φαγητό ή κατά τη διάρκεια του γεύματος. Μπορούμε όμως να έχουμε υπ' όψη μας κάποιες κατευθύνσεις για την κατανάλωση φρούτων ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες μας (προβλήματα υγείας, αδυνάτισμα, άσκηση).

Φρούτα και δίαιτα

Ανάμεσα στις βασικές διατροφικές ομάδες (πρωτεΐνη, λίπος, υδατάνθρακας) το μεγάλο φόβητρο για πολλούς είναι ο υδατάνθρακας γιατί αυτός "παχαίνει". Το κοινό σημείο σε όλες τις δίαιτες είναι ότι κόβουν ή μειώνουν πάρα πολύ τους υδατάνθρακες. Ουσιαστικά όμως δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο η ποσότητα του υδατάνθρακα που θα καταναλώσεις όσο η ποιότητά του. Δηλαδή να προσέχεις να μην είναι επεξεργασμένος υδατάνθρακας, να μην είναι λευκό ψωμί, να είναι με το φλούδι τόσο τα δημητριακά όσο και τα φρούτα όπου αυτό είναι εφικτό. Αν τα φρούτα δεν είναι βιολογικά χρειάζεται καλό πλύσιμο με πράσινο σαπούνι ελιάς και καλό ξέπλυμα με νερό για να τα καταναλώσεις με τη φλούδα τους. Όσο για την ποσότητα των φρούτων, απλώς αν φας φρούτο με το φαγητό σου προφανώς θα φας λιγότερο ψωμί ή δεν θα φας καθόλου ψωμί ή δεν θα φας ρύζι ή πατάτες.

Φρούτα και διαβήτης

Αν αντιμετωπίζεις θέματα με τις τιμές του σακχάρου στο αίμα σου καλύτερα να αποφεύγεις να τρως σκέτο το φρούτο ή οποιονδήποτε άλλο υδατάνθρακα γιατί σε αυτή την περίπτωση θα απορροφηθεί πιο γρήγορα και θα ανεβάσει κατά πάσα πιθανότητα πιο γρήγορα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Προτίμησε λοιπόν να τρως τα φρούτα ακριβώς πριν ή μετά το φαγητό ή κατά τη διάρκεια του γεύματος.

Φρούτα και κολίτιδα

Παρ' όλο που ιδανικά πρέπει να τρώμε ολόκληρο ένα φρούτο (με τη φλούδα), στην περίπτωση που έχεις ευερέθιστο έντερο εννοείται ότι θα αφαιρέσεις τη φλούδα αν έχεις διαπιστώσει ότι σε πειράζει.

Φρούτα για ενέργεια

Εδώ χρειάζεται πάλι να απομυθοποιήσουμε τις "ξεχωριστές" δυνατότητες ενέργειεας που μπορεί να σου παρέχει κάποιο συγκεκριμένο φρούτο, το οποίο ψάχνεις να καταναλώσεις πριν την προπόνηση ή πριν ή και μετά από οποιαδήποτε άσκηση. Τα φρούτα έχουν βέβαια το πλεονέκτημα ότι δεν βαραίνουν το στομάχι καθώς τα χωνεύουμε εύκολα. Όμως και πάλι θα πούμε ότι τα φρούτα είναι υδατάνθρακες, όπως μία φέτα ψωμί, μια φρυγανιά, ένα παξιμάδι ή μια χούφτα δημητριακά. Το ζητούμενο είναι να έχεις την ενέργεια που μπορεί να σου δώσει ένας υδατάνθρακας προσέχοντας απλώς να μην πας να γυμναστείς με βαρύ στομάχι. Ενέργεια μπορεί να σου δώσει και μια κουταλιά μέλι.

Χυμός ή φρούτο ολόκληρο;

Ο σκέτος χυμός φρούτων είναι λάθος επιλογή όχι μόνο για τους διαβητικούς, αλλά για όλους. Γιατί έτσι πετάς ένα μεγάλο μέρος του φρούτου και πίνεις όλο το νερό, τα σάκχαρα και πολύ μικρό μέρος των ινών. Έτσι ανεβαίνει πολύ ο γλυκαιμικός δείκτης. Αν ωστόσο θέλεις να πιεις ένα χυμό το σωστό είναι να αναμειγνύεις στον αποχυμωτή φρούτα μαζί με λαχανικά για να ρίχνεις έτσι τον γλυκαιμιικό δείκτη. Επίσης όταν στίβεις πορτοκάλια καλό είναι αφού πιεις τον χυμό να μαζέψεις και να φας και τον πολτό που έχει μείνει. Προτίμησε ένα πλαστικό ή καλύτερα ξύλινο κουτάλι (για να περιορίσεις τις οξειδώσεις).

Μια άλλη σχετικά καλή επιλογή είναι να κάνεις smoothie από φρούτα στο μπλέντερ πολτοποιώντας και τη φλούδα. Εδώ ωστόσο λάβε υπ' όψη ότι ένα μέρος των θρεπτικών στοιχείων οξειδώνεται από τα μεταλλικά μαχαίρια (γι' αυτό και μαυρίζει ο πολτός που παίρνεις από το μπλέντερ).

Τελικά, πότε να τρώω φρούτα;

Η γενική συμβουλή είναι η τροφή σου να έχει από όλες τις διατροφικές ομάδες και οι υδατάθρακες να είναι καλής ποιότητας (στην προκειμένη περίπτωση, αναποφλοίωτα φρούτα και κατά προτίμηση βιολογικά). Με εξαίρεση τον διαβήτη, δεν παίζει ρόλο αν θα φας φρούτο με το φαγητό ή όχι. Και φάε ό,τι θέλεις. Μπορείς να φας το τυρί πάνω σε μία φέτα μήλο ή να δαγκώνεις ένα αχλάδι και να τρως και μια κουταλιά φασόλια. Είναι θέμα γούστου. Τα παραπάνω είναι απλά κάτι να έχουμε για ν' ασχολούμαστε.. για να συντηρούμε την βιομηχανία του αδυνατίσματος.

Συμβουλεύσου τον Ολιστικό Ιατρό Σταύρο Ταταράκη

ΓΡΑΨΕ ΕΣΥ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛΙΟ!