1/08/2017
Γράφει ο Ιατρός Σταύρος Ταταράκης

 

Η μελιτζάνα έχει πολλά καλά και ένα κακό.
 

Στα οφέλη της μελιτζάνας περιλαμβάνονται:

  • Χαμηλός γλυκαιμικός δείκτης: καλή επιλογή για διαβητικούς.
  • Χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, φτωχή σε θερμίδες, πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και χορταστική λόγω φυτικών ινών: Ιδανική τροφή για αδυνάτισμα με υγεία.
  • Ελάχιστα κορεσμένα λιπαρά, μηδενική περιεκτικότητα σε χοληστερόλη: κατάλληλη για καρδιοπαθείς (Η συστηματική κατανάλωση μελιτζάνας μπορεί να χαμηλώσει την "κακή" χοληστερόλη αν είναι κατάλληλα μαγειρεμένη, όπως σε αυτή τη συνταγή).
  • Ελάχιστο νάτριο: ό,τι πρέπει για υπερτασικούς.
  • Πλούσια σε φυτικές ίνες: βοηθά στη δυσκοιλιότητα. (Μαζί με τη φλούδα μία μελιτζάνα περιέχει περίπου 18,6 γραμμάρια φυτικές ίνες).
  • Συστατικά για τη διατήρηση της οστικής πυκνότητας (η μελιτζάνα περιέχει φαινολικές ενώσεις, κάλλιο, μαγγάνιο, χαλκός, βιταμίνη Κ, βιταμίνη Β6): στο εβδομαδιαίο μενού όταν υπάρχει οστεοπόρωση ή οστεοπενία.
  • Νασουνίνη: Φλαβονοειδές που προστατεύει τα κύτταρα του εγκεφάλου και βοηθά στην επιβράδυνση των συμπτωμάτων του Συνδρόμου Alzeihmer.


Εννοείται ότι για να μεγιστοποιήσουμε την υψηλή περιεκτικότητα των πολύτιμων συστατικών της μελιτζάνας, δεν φτάνει μόνο να μην τα υποβαθμίζουμε με ακατάλληλους τρόπους μαγειρέματος (π.χ. τηγάνισμα). Πρέπει να λαμβάνουμε υπ' όψη τον τρόπο καλλιέργειας (συμβατική ή βιολογική, υπερεκμετάλλευση εδάφους).

Το "κακό" με τις μελιτζάνες…

Υπό την προϋπόθεση ότι δεν σας δημιουργούν πρόβλημα υγείας (αλλεργία, δυσανεξία, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου), το μόνο κακό με τις μελιτζάνες είναι ότι δεν μπορείς να σκεφτείς ότι θα τις φας χωρίς λάδι σε περίπτωση δίαιτας ή αλάδωτης νηστείας.

Εξαίρεση η νηστήσιμη συνταγή που σας προτείνουμε, όπου οι ροδέλες μελιτζάνας βγαίνουν οπτικά ορεκτικές και σκανδαλωδώς νόστιμες για νηστίσιμο φαγητό!
 

Αλάδωτη Συνταγή με Μελιτζάνες στο φούρνο


 

Για ένα μεγάλο ταψί θα χρειαστείτε:

  • Λιγότερο από 1 κιλό μελιτζάνες φλάσκες
  • 1 μεγάλη πράσινη πιπεριά
  • 1 ντομάτα
  • 1 ξερό κρεμμύδι
  • αλάτι, φρεσκοτριμμένο πιπέρι, ρίγανη
  • λαδόκολλα φούρνου


Προθερμάνετε τον φούρνο στους 180 βαθμούς Κελσίου, με τις αντιστάσεις πάνω και κάτω.

Πλύντε τις μελιτζάνες και κόψτε τις σε ισόπαχες ροδέλες 1 εκατοστού. Δεν πειράζει αν κάποιες ροδέλες φαίνονται πολύ μεγάλες όσο είναι άψητες.

Στρώστε τις ροδέλες κολλητά τη μία στην άλλη πάνω σε αντικολλητικό χαρτί φούρνου, στο ταψί χωρίς να βάλετε καθόλου λάδι.

Αλατίστε κατά βούληση κάθε κομμάτι μελιτζάνας. Αυτό το πιάτο τρώγεται πιο ευχάριστα πικάντικο. Αν έχετε πρόβλημα με το αλάτι, θα διαπιστώστε πόσο ευχάριστη είναι η γεύση της μελιτζάνας και χωρίς αλάτι.

Τρίψτε πάνω από κάθε κομμάτι πιπέρι.

Βάλτε σε κάθε ροδέλα λίγο κρεμμύδι (σε κομμάτι ή ροδέλα, όχι τριμμένο), ένα κομμάτι φρέσκια ντομάτα και ένα κομμάτι πράσινη πιπεριά. Αν κάποιες ροδέλες μελιτζάνας είναι πιο μεγάλες, συμπληρώστε, αλλά μην τις πολυφορτώσετε.

Τοποθετήστε το ταψί στο κάτω μέρος του φούρνου για 10 λεπτά. Στη συνέχεια βγάλτε το και τοποθετήστε το στο πάνω μέρος του φούρνου. Αφήστε το άλλα 10 λεπτά.

Βγάλτε το ταψί από τον φούρνο και πασπαλίστε με ρίγανη.

Αν έχουν γίνει, αφαιρέστε προσεκτικά με μία λεπτή σπάτουλα κάθε ροδέλα μελιτζάνας και σερβίρετε ένα ένα κομμάτι σε πιατέλα χωρίς να καλύπτει το ένα το άλλο.

Τι να προσέξετε:

  • Οι ροδέλες της μελιτζάνας πρέπει να είναι κομμένες ισόπαχα, περίπου 1 εκατοστό πάχος, για να μην καούν κάποιες ροδέλες πριν ψηθούν οι άλλες.
  • Μην περιμένετε να μαυρίσουν για να θεωρήσετε ότι είναι ψημένες. Είναι έτοιμες όταν δείχνουν στεγνωμένες. Στην ανάγκη, βγάλτε μία για να δοκιμάσετε.
  • Σημειώστε ακριβώς τον χρόνο ψησίματος στον δικό σας φούρνο για να υπολογίσετε για την επόμενη φορά.
  • Μην μπείτε στον πειρασμό να φουσκώσετε κάθε ροδέλα με υλικά. Η διαφορά στη γεύση από την λιτή εκδοχή που σας προτείνουμε μέχρι την "πλούσια" εκδοχή είναι σημαντική και ο "χαμένος" είναι η φορτωμένη ροδέλα. Η εμφάνιση πρέπει να είναι μίνιμαλ για να ισορροπήσει σωστά και η τελική γεύση. Δείτε το σαν να ζωγραφίζετε και θα… "ζωγραφίσετε" και ως σεφ.

Πρόταση:

Μπορείτε να αφαιρέσετε πριν από το ψήσιμο τη μισή φλούδα κάθε μελιτζάνας, αφαιρώντας κάθετες λωρίδες ανά 1 περίπου εκατοστό. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφύγετε να γίνουν σκληρές στην περίμετρο αν δεν επιτύχετε το ιδανικό ψήσιμο.

Δες και:

Πώς με βοήθησε η Διατροφή Medical Nature Formula

Νηστεία, υγεία και μακροζωία

Ρώτησε εδώ δωρεάν τον Ιατρό Σ. Ταταράκη πώς μπορεί να βοηθήσει η ειδική διατροφή στο πρόβλημα υγείας που τυχόν αντιμετωπίζεις.

ΓΡΑΨΕ ΕΣΥ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΓΙ' ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΥΝΤΑΓΗ!