Η παροδική αϋπνία που μπορεί να αντιμετωπίσουμε από καιρό σε καιρό είναι μία κατάσταση που μπορεί να συμβεί σε όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους και συνήθως οφείλεται  σε άγχος και έγνοιες τις οποίες αντιμετωπίζει κάποιος για προσωπικά του θέματα, όπως η δουλειά, το οικονομικό, οι διαπροσωπικές σχέσεις, κάποιο πρόβλημα που εμφανίστηκε ξαφνικά και το οποίο καλείται να λύσει.  Συνήθως όταν οι πιέσεις αυτές αντιμετωπιστούν η αϋπνία σταματά και ο άνθρωπος επιστρέφει σε κανονικούς ρυθμούς ύπνου.

Αν μιλάμε για χρόνια αϋπνία τότε έχουμε να κάνουμε με μία συνολική απορρύθμιση του οργανισμού. Ο νευρο-ενδοκρινο-ανοσοποιητικός άξονας έχει βγει εκτός ισορροπίας και οι αιτίες μπορεί να είναι πολλές: από εξάψεις λόγω εμμηνόπαυσης μέχρι χρόνια χρήση συγκεκριμένων φαρμάκων ή υπέρχρηση διεγερτικών ουσιών, όπως:

  • παυσίπονα με καφεΐνη ή υπερκατανάλωση καφεΐνης γενικότερα (καφές, τσάι, αναψυκτικά τύπου κόλα)
  • υπερδιέγερση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος από ψυχικούς ή άλλους λόγους.  

Συνέπειες της Χρόνιας Αϋπνίας

Το βιολογικό ρολόι μας βρίσκεται στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, στην περιοχή του υπερχιασματικού πυρήνα (ΥΧΠ), κοντά στο σταυροδρόμι των οπτικών μας ινών μέσω των οποίων ενημερώνεται για την ύπαρξη του ηλιακού φωτός. Αυτό το εσωτερικό ρολόι μας, ανάλογα με τον κιρκαδικό 24ωρο ρυθμό του, στέλνει σήματα για την παραγωγή πρωτεϊνών.
Κι ανάλογα με το πόσο καλά λειτουργεί το βιολογικό μας ρολόι, νιώθουμε νύστα όταν νυχτώνει και ζωτικότητα όταν ξεκινά η μέρα μας.

Επιλέον, το εσωτερικό μας ρολόι επηρεάζει όλες τις λειτουργίες του οργανισμού μας και η απορρύθμισή του με τη χρόνια αϋπνία, (ανεπαρκής ή κακής ποιότητας ύπνος) μπορεί να προκαλέσει κάποιο πρόβλημα υγείας όπως:

  • Υπέρταση: Με την αϋπνία αυξάνονται τα επίπεδα κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες.
  • Καρδιακό νόσημα
  • Παχυσαρκία: Η έλλειψη ύπνου αυξάνει την ορμόνη γκρελίνη, που ευθύνεται για την αύξηση όρεξης και μειώνει την παραγωγή λεπτίνης, της ορμόνης που μας κάνει να νιώθουμε χορτασμένοι.
  • Διαβήτη
  • Οστεοπόρωση: Η μελατονίνη, που αυξάνει τη δραστηριότητα των οστεοβλαστών (των κυττάρων που δημιουργούν οστικό ιστό), ενεργοποιείται μόλις πέσει το ηλιακό φως. Δίνει το σήμα για να νυστάξουμε, να κοιμηθούμε και, στη διάρκεια του βραδινού ύπνου, να συντελέσει το έργο της αναδόμησης των οστών μας. Όταν ξενυχτάμε για τον οποιονδήποτε λόγο, ιδιαίτερα μπροστά σε μια ηλεκτρονική οθόνη, η παραγωγή της μελατονίνης και η οστεοβλαστική δραστηριότητα μειώνεται μέχρι και κατά 50%. Σε διαταραχές ύπνου απορρυθμίζεται και παραγωγή της κορτιζόλης, με αποτέλεσμα να αυξάνεται πριν πέσουμε για ύπνο, ενώ θα έπρεπε τότε να είναι στο ελάχιστο επίπεδό της. Η υπερβολική κορτιζόλη συνδέεται με απώλεια οστικής μάζας.

Η χρόνια αϋπνία χρειάζεται διερεύνηση και ενδελεχή αντιμετώπιση.

Σε κάποιες περιπτώσεις ένα απλό ομοιοπαθητικό μπορεί να μην αρκέσει, αλλά να χρειάζονται και άλλες αλλαγές στον τρόπο ζωής και διατροφής που να προάγουν την παραγωγή μελατονίνης στον οργανισμό και επίσης τη μείωση της κορτιζόλης ειδικά τις βραδινές ώρες.

Συνήθως, όταν η αϋπνία αντιμετωπιστεί ΟΛΙΣΤΙΚΑ ‒ με Ομοιοπαθητική, με παροδική χρήση κατάλληλων φυσικών διατροφικών συμπληρωμάτων και με αλλαγές στον τρόπο ζωής και διατροφής ‒ επιλύεται σε διάστημα λίγων μηνών.

Φυσική αντιμετώπιση της αϋπνίας μπορούμε να επιτύγχουμε και με ιατρικό βελονισμό, ιδιαίτερα όταν η αϋπνία προέρχεται από στρες ή από κάπνισμα.

Επικοινωνήστε με τον Ιατρό Σταύρο Ταταράκη για τη δική σας ολιστική αντιμετώπιση της αϋπνίας.