26/11/19
Γράφει ο Ολιστικός Ιατρός Σταύρος Ταταράκης

Ζεστό νερό και θεραπευτικές ιδιότητες για πόνο, επούλωση

Το ζεστό νερό αποτελεί μία από τις πιο γνωστές παραδοσιακές θεραπείες για την αντιμετώπιση του πόνου. Ας δούμε κατά πόσο μπορεί να στηριχθεί επιστημονικά αυτή η κοινή για πολλούς πρακτική.

Ζεστά μπουκώματα για επούλωση ενδοστοματικών τραυματισμών

Όταν κάνεις μία οδοντιατρική επέμβαση ο οδοντίατρος μπορεί να σου συστήσει να κάνεις μπουκώματα με ζεστά υγρά με απολυμαντικές ιδιότητες (π.χ. χαμομήλι, φασκόμηλο). Το κλειδί εδώ είναι η θερμοκρασία. Το υγρό δεν πρέπει να είναι καυτό ώστε να προκαλέσει έγκαυμα, αλλά ζεστό. Το ζεστό υγρό προκαλεί διαστολή των αιμοφόρων αγγείων και έτσι το αίμα κυλά πο εύκολα και προς τους τραυματισμένους ιστούς του στόματος συμβάλλοντας σε μια πιο γρήγορη επούλωση.

Ζεστά μπάνια για ανακούφιση σε μυϊκούς πόνους, ινομυαλγία και αρθρίτιδα

Ένα ζεστό μπάνιο σε γεμάτη μπανιέρα ή ένα θερμό λουτρό σε μία από τις 70 εν λειτουργία ιαματικές πηγές που διαθέτει η Ελλάδα μπορεί να ωφελήσει σε περιπτώσεις μυϊκών πόνων αρθρίτιδας, οσφυαλγίας, ινομυαλγίας ή και μετά από έντονη άσκηση.

Ας δούμε πώς:

  • Το ζεστό νερό αυξάνει τη ροή του αίματος στους πιασμένους μυς και τις καταπονημένες αρθρώσεις, ενώ η βύθιση στο νερό μειώνει τη βαρύτητα του σώματος και προστατεύει τα πονεμένα μέλη από τραυματισμούς. Επίσης το ζεστό νερό μπορεί να μειώσει το πρήξιμο και τις φλεγμονές.
  • Σε πόνους μέσης, οι ευεργετικές δράσεις του ζεστού νερού μπορούν να επαυξηθούν σε συνδυασμό με ένα απαλό μασάζ που μπορεί να γίνει με ένα μπαλάκι του τένις που θα αφήσουμε να δουλέψει ανάμεσα στη μέση και στο τοίχωμα της μπανιέρας με απαλές κινήσεις.
  • Έρευνες έχουν δείξει ότι ωφελούν στην ανακούφιση των ρευματικών πόνων και της ινομυαλγίας και τα ελαφρά τεντώματα είτε μέσα στο ζεστό νερό είτε αμέσως μετά. Η ευλυγισία που επιτυγχάνεται διαρκεί και μετά το ζεστό μπάνιο. Έρευνες έχουν δείξει ότι ασθενείς που έπασχαν και από τις δύο αυτές παθήσεις είδαν αξιοσημείωτη ανακούφιση όταν συμμετείχαν σε προγράμματα άσκησης μέσα σε ζεστό νερό 2-3 φορές την εβδομάδα.
  • Το μέγιστο όφελος από ένα ζεστό μπάνιο επιτυγχάνεται μέσα σε 20 λεπτά.
  • Επειδή η παραμονή στο ζεστό νερό προκαλεί εφίδρωση, συνιστάται η αναπλήρωση των χαμένων υγρών με νερό που θα πιούμε στη συνέχεια.

Θερμοφόρα για πόνο ή ζεστό μπάνιο;

Η διαφορά αποτελέσματος ανάμεσα σε μία θερμοφόρα πάνω στο σημείο που θέλουμε να ανακουφίσουμε και στη βύθιση ολόκληρου του σώματος σε ζεστό νερό είναι ότι η θερμοφόρα μπορεί να ζεστάνει το δέρμα και να χαλαρώσει τους αποκάτω μυς, αλλά όχι να επιφέρει βαθεία θέρμανση του μυϊκού ιστού. Ο οργανισμός έχει τη δυνατότητα να εξισορροπήσει αυτή τη θερμότητα.

Αντίθετα, η θέρμανση ολόκληρου του σώματος με ένα ζεστό μπάνιο μοιάζει με έναν ελαφρύ πυρετό. Μέσα στη ζεστή μπανιέρα και όταν ακόμα ιδρώνουμε (μηχανισμός ελέγχου θερμοκρασίας) ξαναζεσταινόμαστε αυτόματα παραμένοντας μέσα στο ζεστό νερό και έτσι παίρνουμε την όποια ευεργετική δράση ανακούφισης του μυϊκού πόνου.

Ενδεικτική είναι η μελέτη των Viitasalo JT, Niemela K, Kaappola R που δείχνει ότι το ζεστό υδρομασάζ βελτιώνει την ανάρρωση μετά από έντονη σωματική άσκηση.

Ζεστό μπάνιο κατά του άγχους και της κατάθλιψης

Πάλι με την προϋπόθεση το νερό να μην είναι καυτό αλλά καλώς ανεκτό ζεστό, η παραμονή μέσα σε ζεστό νερό για 20 περίπου λεπτά μπορεί να λειτουργήσει σαν μία μορφή υγρής ψυχοθεραπείας. Αντίθετα, το καυτό νερό μπορεί να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή, υπερβολική ενεργοποίηση του νευρικού συστήματος, μία εντελώς ακατάλληλη επιλογή κυρίως πριν από τον βραδινό ύπνο.

Σε κάθε ιδιαίτερη περίπτωση καλό είναι να συμβουλεύεστε τον γιατρό σας, επειδή ο κάθε ανθρώπινος οργανισμός είναι διαφορετικός ανάλογα με τη συνολική κατάσταση υγείας του.

Δείτε ακόμα:

Φυσικές θεραπείες για την αντιμετώπιση του Πόνου
Αϋπνία και Φυσικές Θεραπείες

Συμβουλευθείτε τον Ολιστικό Ιατρό Σταύρο Ταταράκη για το δικό σας πρόβλημα υγείας

ΓΡΑΨΕ ΕΣΥ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛΙΟ!